چهارشنبه ۱۳۹۷/۱۰/۱۲

نوسانات بازارهای پولی و مالی فرصتی جهت انضباط بخشی به فرآیندهای سرمایه گذاری

نوسانات بازارهای پولی و مالی تاثیرات منفی زیان باری در چرخه سرمایه گذاری ایجاد کرده است، اما همین رخداد چالش برانگیز می تواند به فرصت تبدیل شود،  عاملی جهت انضباط بخشیدن به فرآیندهای سرمایه گذاری تبدیل شود:

آنچه که در معاونت سرمایه گذاری شهرداری قزوین طی دوران تصدی اینجانب اتفاق افتاده است ساماندهی بخش عظیمی از مستندسازی ها و آماده سازی های زیربنایی می باشد. ادامه راه کسانی که در این معاونت در گذشته زحمات فراوانی را متحمل شده اند در این معاونت طی نه ماه گذشته بیش از 120 فرصت سرمایه گذاری پیش بینی شده است از این 120 فرصت سرمایه گذاری بیش از 30 بسته سرمایه گذاری با توجیه اقتصادی جهت مذاکره با سرمایه گذار آماده گردیده است. بانک اطلاعاتی مورد نیاز با بیش از 130 سرمایه گذار تهیه و تنظیم شده است که اگر مقدمات کار به خوبی پیش رود سال پیش رو می تواند سال شکوفایی رنسانس گونه برای شهر قزوین به حساب آید.

در کشورهای توسعه یافته تهیه نقشه راه و تدوین فرصتهای سرمایه گذاری نقش عمده ای در رونق کسب و کار ایفا می کند در نتیجه این کشورها نگاه ویژه ای به  این مقوله دارند. از این رو سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مدیریت شهری همواره به عنوان یکی از فرصت های جذاب برای سودآوری و اشتغال زایی مورد توجه فعالان اقتصادی بوده است. بسترسازی و ایجاد پلت فرمهای سرمایه گذاری مسیر رشد،توسعه و شکوفایی شهر را مشخص می کند. همان گونه که بیان شد هم اکنون با توجه به بسترهای موجود و چشم انداز شهر مطالعه و ارزیابی فنی و اقتصادی تعداد30 بسته فرصت سرمایه گذاری توسط مشاور طرح تهیه و تدوین شده است که سرمایه گذاران و کنشگران عرصه های اقتصادی با بررسی این بسته ها آگاهی کاملی از ظرفیتها و پتانسیلهای شهر قزوین بدست خواهند آورد. لازم به یادآوری است این بسته ها به اشتراک گذاشته می شود و در آینده ای نزدیک دیگر فرصتهای سرمایه گذاری در این قالب ارائه خواهد شد.

بسته ها و پلت فرمهای فرصتهای سرمایه گذاری

چالش ها و موانع فراوانی مباحث مربوط به سرمایه گذاری در استان و شهرداری را احاطه کرده است. محیط سرمایه گذاری در قزوین از عوامل بازدارنده متعدد و مضمن رنج می برد عواملی که باعث ناپایداری در محیط پیرامون سرمایه گذاری شده که موجبات فرار سرمایه گذار را به راحتی فراهم نموده است.

برخی از عوامل ریشه در ساختار سیاسی حاکم بر شهر دارد اولویت ها جابه جا شده اند. برخی از این عوامل بر رویکرد اقتصادی مدیران و دست اندرکاران و عوامل کارگزاری اقتصادی در ارکان مختلف دارد. برخی از این عوامل ریشه در عدم توانمندی علمی، تجربی و درک فهم صحیح از موضوع سرمایه گذاری که باعث عملکرد نامناسب و غیر مطلوب برخی از شخصیت های حقوقی را به وجود می آورد.

هم اکنون رویکردهای 7گانه پلت فرم های سرمایه گذاری با عناوین 1) گردشگری 2) فرهنگ سلامت ورزش 3)حمل و نقل و ترافیک 4) محیط زیست 5) سیما و منظر شهری 6) تجارت و کسب و کار 7) نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد با پروژه هایی نظیر هتل بین المللی، مرکز ورزشها و بازیهای هیجانی، پارکینگ مکانیزه، مجتمع بزرگ کارگاهی، نیروگاه خورشیدی و ... تدوین شده است.

مثال پلت فرم سرمایه گذاری مجتمع صنفی، کارگاهی و نمایشگاهی مروارید شرق ( بیدستان ) می باشد.

مجتمع صنفی، کارگاهی و نمایشگاهی مروارید شرق(بیدستان) در زمینی به مساحت 33 هکتار در کیلومتر 6 جاده قدیم قزوین - تهران با ظرفیت احداث 1060 واحد صنفی-خدماتی، کارگاهی، نمایشگاهی و بخش اداری توسط شهرداری قزوین طراحی شده است. در طراحی این مجتمع پمپ بنزین، گاز و گازوئیل، پارکینگ، باسکول، بانک، سوپرمارکت، درمانگاه، آتش نشانی، نمازخانه، نانوایی، فودکورت و سایر خدمات رفاهی و زیرساختی پیش بینی شده و با فاصله مناسبی از کانون های جمعیتی از جمله شهرهای قزوین، الوند، شریفیه، بیدستان و محمدیه احداث می شود.

این مجتمع در راستای اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری ها مکان مناسبی برای ساماندهی بخشی از مشاغل و آلاینده ها از قبیل: درب و پنجره سازان پروفیل و آلومینیوم، جوشکاران، درودگران، مبل سازان، ریخته گران، تراشکاران فلزات، تانکرسازی ها و انبارهای پرخطر می باشد.

وجود کارگاه های صنوف آلاینده در شهرها همواره کیفیت زیست شهروندان را با چالش هایی مواجه کرده و زندگی شهری را فاقد آسایش، ایمنی، سلامتی، کارایی و سازگاری می کند. ایجاد سر و صدا، تجمع ضایعات، سد معبر، ترافیک، پخش ذرات معلق، بوی نامطبوع و دود از تهدیدها و پیامدهای آلاینده های شهری است که سلامت شهروندان را با مخاطرات جدی مواجه می کند. این پروژه به منظور کاهش آلاینده های شهری، کاهش سفرهای درون شهری(مدیریت ترافیک) ارتقای کیفیت زیست و افزایش سلامت، آسایش، ایمنی و رفاه حال شهروندان، کاهش بیماری های ناشی از اثرات سوء مشاغل آلاینده اجرا می شود.

از ویژگی های این پروژه می توان به؛ دسترسی آسان به مجتمع، رونق کسب و کارهای مرتبط به سایت پروژه، جذب سرمایه از طریق خدمات مشتریان، امکان سرویس دادن مجتمع به شهرهای مجاور به دلیل همجواری و موقعیت  قرار گیری نام برد.

جلوگیری از انتشار آلودگی های ناشی از صنایع، ایجاد شهری سالم و پایدار، تامین نیازهای شهروندان به صورت سالم و ایمن، کاهش سفرهای درون شهری        ( کاهش ترافیک ) تضمین کارتولید و خدمات سالم شهری، ارتقاء جایگاه اقتصادی شهر، برخورداری از مزایای اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، بهداشتی، فرهنگی، ایمن و حفاظت از دیگر ویژگی های مجتمع صنفی کارگاهی بیدستان ( مروارید شرق ) است.

مواردی از قبیل بوروکراسی های غیر ضروری، گسترده و منفی گرایانه، رفتارهای تبعیض آمیز و برخوردهای سلیقه ای، تزلزل جایگاه قوانین در پیشبرد امور، عدم هماهنگی واحدها در اجرای سیاست ها، بی ثباتی و چندگانگی در تصمیم گیری ها و عدم تفیض اختیار در حوزه های مدیریتی از مهم ترین عوامل بازدارنده در حوزه سرمایه گذاری استان و شهر می باشد.

آنچه که برای رشد اقتصادی در شهر پیشنهاد می گردد چاره ای جز تولید نیست، کلیه دستورالعمل ها و اختیارات واگذار شده از طرف دولت به استان ها و مراکز مربوطه به سرمایه گذاری ها باید منجر به توسعه اقتصادی در شهرها گردد، لازمه توسعه اقتصادی شهری، رشد اقتصادی در شهرها می باشد منظور از تولید ایجاد هرگونه خدمات مرتبط و غیرمرتبط که باعث ایجاد درآمد پایدار و استقلال مالی گردد تا جایی که تامین منابع مالی مورد نیاز توسعه شهری فراهم آید.

برای دستیابی به نرخ مناسب رشد سرمایه گذاری در شهر عامل امنیت از اهمیت خاص برخوردار می باشد هر سرمایه گذاری در هنگام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری با سه عامل بسیار مبهم و مهم روبرو می باشد. به عبارتی سرمایه گذاران در شهر قزوین باید برای رفع این نکته که به شرح ذیل هستند تلاش کنند:

1-عدم اطمینان از سودآوری با توجه به دلایل متعددی که وجود دارد.

2- اطمینان از عدم تعرض به سرمایه و سرمایه گذار به دلیل عدم آموزش های مناسب

3- نبود طرح ها و بسته های سرمایه گذاری مصوب و علمی و قانون مند شده مولد و اقتصادی مدیران استانی و مدیران شهرداری باید برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری به دنبال افزایش کیفیت نهادی باشند، کیفیت نهادی به عواملی از قبیل 1-محدود نمودن منافع فردی 2-حاکمیت قانون 3- محدود نمودن بوروکراسی های اداری منفی

4-تهیه و تدوین و تنظیم قراردادهای مناسب

5-اقتصادی بودن طرح ها

6- وحدت رویه و تنفیض اختیارات مناسب

7-قابل حسابرسی بودن پروژه های سرمایه گذاری

8-جلوگیری از چندگانگی در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها

9- وجود شفافیت در عملکردهای هزینه ای جهت اداره شهر و اطلاع رسانی دقیق آن به شهروندان که باعث کاهش هزینه های زائد و افزایش تمایل مردم به مشارکت می شود.

10- مهم ترین بخش با درجه بالای اطمینان، حرکت مدیران شهری و شهرداری به سمت دریافت مبالغ اجاره ای از محل پروژه های سرمایه گذاری می باشد.

در این میان بهره گیری از فناوری های نوین در حوزه های مختلف منجمله ایده های خلاقانه بسیار مورد توجه می باشد. دنیای استارت آپ ها کلمات و اصطلاحات متفاوتی از تمامی رشته ها وارد دنیای روزمره و عمومی مردم کرده است، یکی از این کلمات پرکاربرد Crowdfunding یا سرمایه گذاری جمعی(تامین مالی) می باشد که در برخی متون فارسی به نام کراودفاندینگ نیز نوشته می شود. بهره گرفتن از سرمایه های خرد افراد جهت تامین مالی یا سرمایه گذاری جمعی است. می توان تامین مالی جمعی را عملیات تامین مالی یک کسب وکار و افزایش وجوه گردآوری شده از طریق جلب تعداد زیادی سرمایه گذار از طریق شبکه مجازی نامید. توجه به استارت آپ ها می تواند به عنوان موتور محرک فضاهای کسب و کار مورد توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار بگیرد.

 چنانچه پیش از این نیز بیان شده است از دیرباز درخصوص توسعه پایدار شهری، وحدت و همکاری مدیران شهری برای همه امور خصوصاً سرمایه گذاری و رفع موانع پیش روی توسعه شهری نقش بسیار حیاتی ایفا می کند، به این جهت که عدم وجود وحدت و هم اندیشی ظرفیت های بالقوه و بالفعل را با اخلال روبرو می کند. همه ما خوب می دانیم مشکلات اساسی وجود دارد کوتاهی هایی هم می شود اما افراط و تفریط ها، تهمت ها و بدگویی ها توسط مدیرانی که باید در یک برنامه شهری باعث پیشرفت گردند از هر گونه اتحاد رویه جلوگیری خواهند نمود و دل سردی و یأس و ناامیدی را حاکم می کند. سؤال اینجانب اگر مدیران مثل هم فکر نکنند و با کمک به یکدیگر مشکلات شهری را برطرف نکنند چه کسانی آسیب خواهند دید و آیا شهر قزوین از دیگر شهرها و از کورس رقابت باز نخواهند ماند، منظور همه مدیران شهری می باشد.

اساس ایجاد سازمان و ادارات مختلف در کشورها تقسیم وظایف بوده است در جهت تسهیل امور، زنده کردن یک شهر به اندازه کافی سخت است و از عهده یک اداره، یک تشکیلات و چند سازمان خارج است . زنده کردن کل یک شهر با سازمانها و ادارات مختلف در هم گرایی و هم افزایی میسر است، باید ضعف های یکدیگر را بپوشانیم و راهنمای یکدیگر باشیم. شهرهایی مانند تبریز، شیراز، اصفهان، یزد آماده سرمایه گذاری در شهرهای دیگر هستند آیا بروز مشکلات و دامن زدن به آنها و بیان آن در صفحات روزنامه به شهری پایدار و ارتقا کیفیت کمک خواهد کرد؟ پاسخ به این سوالات و سوالات مشابه به آن از پاسخ های قاطع و شفافی بهره مند هستند. هر اداره و هر مدیری در راستای اهداف کلان شهر باید در حل معضلات کوشا باشد. همه قوانین و مقررات باید در راستای اهداف توسعه پایدار بومی سازی گردد و مدیران عزیز و بزرگوار شهری باید دیدگاه روشنی از ریسک ها، منافع وچالش های سرمایه گذاری خارج از واحد تحت نظارت خود ترسیم کنند ومشکلات سازمان ها و ادارات و مدیران دیگر را جز مشکلات خود بدانند.

قزوین با این ظرفیت بالایی که در کلیه محورهای سرمایه گذاری دارد اگر با اندکی تعامل و بردباری و صبر بدان نگاه نشود دچار مشکلات و موانعی خواهد شد که هرگز به چرخه اقتصادی مناسبی بازنخواهد گشت. در این خصوص مثال های فراوانی میتوان بیان نمود.

شهــر قـزویـن، گردشگری پایدار

ایران رتبه دهم ثبت آثار ملی در سازمان میراث جهانی، یونسکو (با ثبت 29 اثر) را در اختیار دارد که این آثار، همه مقاصد جذابی برای گردشگران علاقمند به تاریخ و تمدن و فرهنگ به شمار می آیند. طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2020 میلادی صنعت گردشگری به لحاظ درآمدزایی در کنار صنعت نفت قرار خواهد گرفت؛ از این رو لزوم اهمیت به این صنعت و جذب سرمایه به شدت احساس می شود. شعار شهرداری ، تبدیل شهر قزوین به یکی از مقاصد گردشگری کشور است لذا شهرداری رویکرد رونق صنعت گردشگری را به یکی از مهمترین اولویت های خود قرار داده است. در این میان شهرداری قزوین همواره به کمک سایر دستگاه ها آمده است، با ساخت سالن تئاتر شهر و حمایت مادی، معنوی و لجستیکی از جشنواره های هنری به کمک اداره کل ارشاد اسلامی آمده، با احیائ بازآفرینی اماکن تاریخی به کمک اداره کل میراث فرهنگی شتافته، با حمایت و تشکیل باشگاه های ورزشی در رده های سنتی به کمک اداره کل ورزش و جوانان ادامه داده و با تأسیس سازمان باغستان ها با صرف میلیاردها تومان سعی در حفظ و نگهداری از باغستان های سنتی شهر برآمده است، تا گره ای از خدمت رسانی به شهروندان شهرمان بیش از پیش شود. بطو مثال با احیا و مرمت مجموعه فرهنگی و تاریخی سرای سعدالسلطنه، علاوه بر احیای بافت تاریخی شهر، زمینه ساز اشتغالزایی با ایجاد فضاهای مختلفی اعم از اقامتی، فروشگاهی، گردشگری، خدماتی، رفاهی و... ایجاد کرده که باعث افزایش رضایتمندی شهروندان شده است.

قطع یقین اگر شهرداری قزوین جهت احیای مجموعه سعدالسلطنه حضور پیدا نمی کرد و مسئولیت احیا، نوسازی و بهسازی مجموعه فرهنگی تاریخی کاروانسرای سرای سعدالسلطنه را قبول نمی کرد، امروز شاهد گراند هتل یا سرای حاج رضا دیگری در محدوده مرکزی شهر بودیم که علاوه بر مخدوش کردن سیما، منظر و فضای کالبدی شهر، زمینه ساز بسیاری آسیب های اجتماعی و نابسمانی دیگر را می شد. اما اکنون این مجموعه به مساحت بیش از 300هزار مترمربع، به عنوان یکی از زیباترین و پرمخاطب ترین مقاصد گردشگری شهر تبدیل شده است و هر روزه شاهد جذب گردشگران داخلی و خارجی فراوانی است و این همان است که بیان شد کمک سازمانها، ادارات و مدیران شهری به یکدیگر در جهت هم افزایی و پیشرفت نهایی شهر قزوین .

از دیگر زیرساختهای گردشگری شهر، احداث هتل های استاندارد جهت افزایش سرانه اماکن اقامتی شهر می باشد. شهرداری قزوین طی سالهای گذشته سعی کرده این خلا را تا حدودی با احداث کمپینگ های اقامتی فدک با حدود 50 سوئیت اقامتی و مجموعه اقامتی توریستی قهرمانی در مجموعه تاریخی سرای سعدالسلطنه با 18 سوییت سنتی سعی کرده برطرف کند؛ اما این مقدار کافی نبوده لذا در همین راستا بسته فرصت سرمایه گذاری احداث هتل بین المللی همراه با ساخت انیمیشن موشن گرافیک و کاتالوگ معرفی پروژه آماده شده است و در دستور کار معاونت سرمایه گذاری قرار گرفته است. زمین در نظر گرفته شده جهت احداث هتل بین المللی شهر در ضلع شمالی اتوبان قزوین-رشت و قزوین-زنجان در محدوه بوستان ملی باراجین پیش بینی شده است.  

شهر قزوین از فرصت‌های بی‌نظیر و بکری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است. ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی، صنعتی، اماکن تاریخی و... همگی فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های اقتصادی است اما در واقع بین پتانسیل‌های موجود و فعالیت‌های انجام شده فاصله زیادی وجود دارد و همین امر مهم‌ترین دلیل جذابیت سرمایه‌گذاری، علی الخصوص در صنعت گردشگری است. طولانی شدن فرآیندهای سرمایه گذاری، برخورد سلیقه‌ای متولیان و دستگاه ها، عدم تمرکز مدیریت واحد سرمایه‌گذاری به منظورکاهش فرایندها و بروکراسی اداری، نوسانات شدید متغیرهای اقتصادی همچون نرخ ارز و بهره و ... از دیگر مواردی است که باعث تردید و تأخیر در سرمایه گذاری‌ها  و یا حتی پروژه های نیمه تمام می شود. شهر قزوین با وجود داشتن پتانسیل های بالای گردشگری نیاز به تأمین زیر ساخت های مناسب در راستای افزایش جذب گردشگر را دارد. از جمله این زیر ساخت ها می توان به تامین امکانات مناسب برای توریسم درمانی، تأمین هتل و ساخت مکان های تفریحی، تأمین وسایل حمل و نقل با کیفیت، توسعه سیستم های ارتباطی و خدمات رزرواسیون (رزرواسیون آنلاین)، احیا و بازسازی مناطق گردشگری (مانند کاروانسراهای قدیمی) اشاره کرد.

علیرضا ترابی

معاون سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری قزوین

تصاویر مرتبط