دوشنبه ۱۳۹۷/۰۴/۰۴

ترابی، معاون سرمایه گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین:

احداث نیروگاه خورشیدی، قزوین را با محیط زیست آشتی می‌دهد

علی رضا ترابی، معاون سرمایه‌گذاری و مشارکت های اقتصادی شهرداری قزوین گفت: احداث نیروگاه خورشیدی در قزوین، نه تنها قزوین را به سمت آشتی با محیط زیست سوق می‌دهد؛ بلکه برای شهرداری هم درآمدزاست.

به گزارش روابط عمومی معاونت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین؛ علیرضا ترابی در جلسه کمیته کارشناسی احداث نیروگاه خورشیدی که با حضور سرمایه گذار این پروژه برگزارشد، گفت: سوخت‌های فسیلی به دلیل آلایندگی و عمرکوتاهی که دارند، نمی‌توانند نیازهای صنعتی و شهری را برای همیشه برآورده کنند؛ بنابراین باید به سمت انرژی‌های پاک حرکت کرد.

وی ادامه داد: به دلیل وضعیت آب و هوای استان قزوین، ایجاد نیروگاه خورشیدی برای قزوین مناسب و مفید است و این شهر را نه تنها به سمت آشتی با محیط زیست سوق می‌دهد؛ بلکه برای شهرداری در بلند مدت درآمدزاست.

معاون سرمایه‌گذاری  و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری قزوین در ادامه به تجربه دیگر کشورها پرداخت و گفت: در کشورهای اروپایی، بر روی کانال‌های آبی و چین، بر روی  دریا و اقیانوس صفحه‌های خورشیدی نصب کرده‌اند؛ حتی زمین شوره زار هم قابلیت اجرای این پروژه را دارد.

  به گفته ترابی، اما در مورد قزوین، این قابلیت وجود دارد که برروی زمین بدون استفاده و شوره زار، صفحه‌های خورشیدی نصب کرد و این خود یک مزیت است؛ البته سرمایه گذاری در حوزه انرژی پاک، از پشتوانه پروتکل‌های بین المللی برخوردار است.

بازگشت سرمایه یک میلیارد و 700 میلیون تومانی

 داود شعبانی، سرمایه‌گذار این پروژه هم در این جلسه از اینکه قزوین ضرورت ایجاد پنل خورشیدی را درک کرده، ابراز خوشحالی کرد و گفت: در حال حاضر با وجود کم آبی، ضرورت ایجاد نیروگاه خورشیدی بیش از پیش احساس می‌شود.

وی افزود: بنابر مطالعات ساتوا (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق) منطقه قزوین جزو بهترین مناطق برای ایجاد نیروگاه خورشیدی است.

 شعبانی، به بازده زمانی احداث پروژه اشاره کرد و گفت: نیروگاه خورشیدی در حدود 5 ماه به بهره برداری می‌رسد و برای این پروژه حدود 90 میلیارد تومان در نظر گرفته شده‌ است.

 این سرمایه گذار به آورده و درآمد شهرداری هم پرداخت و خاطرنشان کرد:  شهرداری برای ایجاد این نیروگاه با آورده زمین به ارزش حدود 12 میلیارد تومان، می‌تواند بعد از 7 سال بازگشت سرمایه داشته باشد؛ یعنی یک میلیارد و 700 تومان در سال درآمد خواهد داشت.

به گفته وی، پنل‌هایی (صفحه) که برای نیروگاه قرار است، استفاده شود، از کشور آلمان وارد می‌شود و با مساحت زمین حدود 30 هکتارمی‌توان از این نیروگاه 15 مگابایت برق تولید کرد.

عباسعلی صدیق اعلمی، نماینده سرمایه‌گذار هم در مورد تضمین قرارداد این پروژه توضیح داد و گفت: تضمین قرارداد نیروگاه خورشیدی در ایران، براساس قرارداد توافق پاریس است که دولت روحانی چندی پیش در ذیل چارچوب پیمان نامه سازمان ملل در تغییر اقلیم امضا کرده‌ است.

 به گفته وی، بر اساس این توافق، ایران تعهد کرده‌ است که برای کاهش آلایندگی گازهای گلخانه‌ای، سالانه 4 هزار مگاوات انرژی پاک تولید کند. 

 گفتنی است؛ معاونت سرمایه‌گذاری، در حال ارزیابی بیشتر بر روی پروژه نیروگاه خورشیدی است.

پایان پیام

تصاویر مرتبط